Stolk of Holland veiling Bonhams

coachbuilder Adams Hooper

Veiling collectie “Stolk of Holland” rijtuigen, sleden en oldtimers bij Bonhams Oxford

Afgelopen weekeinde werd een  collectie rijtuigen , sleden en oldtimers geveild bij veilinghuis Bonhams in Oxford.  Een grote happening in het internationale rijtuig landschap. De echte liefhebbers trokken dan ook gezamenlijk richting Oxford om toch vooral 1x in het leven deze collectie te kunnen zien.

De laatste grote rijtuig veiling in Nederland was de veiling van de “Verhoeven” collectie in 2007. En achteraf gezien kunnen we wel stellen dat deze veiling werd gehouden op het absolute hoogtepunt  in de Europese rijtuigwereld. Iedereen had nog een gevulde portemonnee en de veilingprijzen braken daar alle records.  Daarna ging het heel snel bergafwaarts. In 2008 en 2009 kwamen door overlijden van 2 verzamelaar nog 2  grote Europese rijtuig collecties op de markt. Alhoewel de kwaliteit van deze collecties een stuk hoger lag dan bij de  Verhoeven collectie kwam het niet tot een veiling. De financiële crisis in 2008  had de prijzen flink doen kelderen. Verschillende grote verzamelaars zagen hun kapitaal op de aandelenmarkt , bank of effectenbeurs als sneeuw voor de zon verdwijnen. Op het hoogtepunt van de prijzen in 2007 wilde niemand verkopen. Maar in  2008 en 2009 wilde ineens iedereen gaan verkopen. Een door vele onbekende en vergeten Nederlandse verzamelaar maakte zelfs op t.v. bekend dat de verzameling nu te koop is. Maar goed, wat vele altijd graag wilde; elkaars pronkstukken opkopen ging ineens niet meer.  Want het geld was op.

Tegelijkertijd werd de markt overspoeld met Poolse replica rijtuigen. Menig rijtuigliefhebber zag het verschil tussen echt en namaak niet meer en het prijsverschil was immens groot. Ook Spanje, het land met de meeste grote rijtuigverzamelaars ter wereld kwam al heel snel in heel grote financiële problemen. En de grote Spaanse kopers en handelaren met hun soms zelf onbeperkte budgeten bleven thuis. Tussen  2012 -2014 werden wij zelfs benaderd door een aantal Spaanse verzamelaars of hun vertegenwoordigers met de vraag of wij konden bemiddelen in verkoop van hun collectie. Of we het dan alstublieft op zijn minst wilde komen taxeren voor verkoop. Alsof dat ging helpen,… we slaan het aanbod vriendelijk af.  Ander punt is dat er al jarenlang wereldwijd geen nieuwe jonge rijtuigverzamelaars meer bij gekomen zijn.  De gemiddelde leeftijd van een rijtuig verzamelaar ligt toch al snel boven de 65 jaar.  Jarenlang is er nauwelijks enige beweging in de antieke rijtuig wereld. En vele collecties blijven in de stille verkoop. Af en toe werd er onderhands iets verkocht, maar de opbrengsten blijven geheim.  De echte topstukken bleven waar ze waren, in afwachting op betere tijden. Maar ja, hoe lang moet je wachten? En hoe vreemd is het dat als je eenmaal beseft dat de financiële waarde van je collectie hard is gedaald, je steeds meer de aandrang voelt om te gaan verkopen? En je gewoon niet meer kan genieten van je eens zo diep geliefde verzameling. Terwijl rijtuigen toch echt niets eten en ook geen verwarming nodig hebben om te kunnen overleven.

 

Nu is dan toch de kogel door de kerk en de eerste verzamelaar is over de brug. Na 8 jaar wikken en wegen besluit een  klant van ons  die al ruim 25 jaar verzamelt en inmiddels op hoge leeftijd is de gok te nemen om de restanten van zijn collectie te laten veilen. Dit keer niet door een internationaal bekend rijtuig veilinghuis. Maar door Bonhams auctioneers en wel in Oxford.  Wat een dapper besluit. En hoe onzeker was de uitkomst. Zeker als blijkt dat Bonhams nauwelijks reclame maakt voor de op handen zijnde veiling. Verder blijken er in de aankondigingen op internet nogal wat fouten te staan. Snel wordt er voor het aanmaken van de catalogus nog cruciale informatie door ons uitgewisseld over de rijtuigen en gelukkig wordt daar een deel correct van verwerkt in de teksten geschreven door de expert van het veilinghuis.  Een mooie catalogus werd gemaakt.  Waarin verwezen wordt naar “Stolk of Holland”, verantwoordelijk voor het top uitgevoerde restauratie en conservatie werk. Wij besluiten dan zelf ook op ons Facebook en via onze nieuwsbrieven onze oude relaties op de hoogte brengen. Niet dat we verwachten dat daar veel kopers tussen zitten.  Nee, iedereen is het er wel over eens;  goede opbrengsten moeten toch echt van nieuwe klanten uit Bonhams klanten bestand komen. Met spanning werd er door iedereen naar de veiling uitgekeken. Bonhams heeft de hele collectie  naar Oxford getransporteerd.  Zoals gezegd trok de oude garde rijtuig liefhebbers richting Oxford. En werden de laatste pronkstukken uit deze collectie op de kijkdagen bewonderd. Vele valt het op dat de rijtuigen al heel lang niet meer zijn schoongemaakt of gepoetst. En de kostbare tuigen liggen samengebonden op de grond of in een doos. Opvallend is ook dat de tuigenbokken bij de tuigen zitten. Dit betekent dat de kostbare antieken Franse tuigenkast incompleet achtergebleven is in het koetsenhuis. Maar, de grote vraag is; zitten er ook nieuwe kopers tussen dit publiek? Of is het alleen een gezellige happening met oude bekende uit betere tijden en wordt het  koopjes jagen? Bij een veiling heb je altijd minstens 2 tot 3 serieuze bieders nodig om de prijs tot enig niveau te brengen. Veilingen zijn bij uitstek de plaats waar handelaren hun inkopen doen, zijn die wel aanwezig?  Zijn er überhaupt nog wel rijtuighandelaren,  zijn die inmiddels niet allemaal met pensioen? Plus dat er bovenop de veilingprijs nog flink wat kosten doorberekend worden. Het kriebelt iedereen in de buik. En echt niemand weet wat er gaat gebeuren. Wordt er überhaupt wel een rijtuig verkocht?

Het goed ingerichte veilinghuis Bonhams heeft het prima voor elkaar. De hele veiling was via internet prima live te volgen. En, via internet konden bieders op afstand prima meebieden. In het scherm werd elk bod, in de zaal of via internet, direct zichtbaar. En wat was het spannend.

De  veiling heeft inmiddels plaatst gevonden en het resultaat is bekend. Ongelooflijk, maar 100% van de items is verkocht!  De grote klapper van de veiling was  de Adams & Hooper landauer, afkomstig van het Hof van Hannover.  Dit vroeg 19e-eeuwse topstuk bracht iets boven onze verwachting op en werd afgeslagen op bijna €350.000,–  . De zaal barste spontaan in applaus uit voor het behaalde succes.  Verschillende rijtuigen brachten een bedrag rond de verwachte veilingprijs of meer op. Voor een totaal gerestaureerde 18e-eeuws slee werd een absolute top prijs gehaald van € 43.000,–. zo’n 9 x meer dan je als “kenner” zo verwachten .  €110.600,– als veilingprijs voor een 22 jaar geleden gerestaureerde en veel gebruikte maar nog altijd in zeer nette staat verkerende Holland & Holland Drag is best nestjes. De Concord Coach steeg snel naar € 124.653,–, een top prijs. Toch werd hij eerst niet gegund. Limiet niet gehaald??? Gelukkig bedenkt de verkoper zich snel en geef alsnog akkoord. Een topprijs van €47.783,– voor een weliswaar compleet gerestaureerde maar toch heel gewone ellips geveerde Barouche, waar abusievelijk een verkeerde historie bij vermeld is.   En, je zou denken een topprijs van € 36.634,– voor een heel gewoon middelmaat wagonette breakje. Maar hier heeft iemand een geweldige slag geslagen, want het veilinghuis is vergeten te vermelden dat het hier om een transformable Break gaat. En uitgevoerd als Phaeton had dit toprijtuigje zeker meer op kunnen brengen.  En natuurlijk zoals op elke veiling naast de toppers viel de opbrengst van enkele rijtuigen tegen.  Maar, ze haalde toch de gestelde limiet en dan wordt er afgeslagen.

Een jonge startende verzamelaar, waarvan bij ons bekend was dat hij al heel lang aan het sparen was voor een Drag of Coach doet heel brutaal onverwachts de koop van zijn leven. Hij biedt op ons favoriete stuk in de veiling, de Guiet Road Coach. En , hij gelooft het zelf niet, is de hoogste bieder! Voor bijna €100.000,- rond is hij in een paar minuten tijd de gelukkige nieuwe eigenaar. Heeft de rest zitten slapen? Of dromen ze ook alleen maar van verkopen? Want dit is echt een cadeau prijs voor dit ongelooflijke topstuk. Vele vinden dat een Frans topstuk in Engeland verkopen , tja dat is ook de Goden verzoeken. Andere zeiden achteraf; we waren er niet op voorbereid dat hij voor die prijs verkocht zou worden…. tja, in krap 3 minuten beslissen over zo veel geld is ook best moeilijk. Maar, wij gunnen deze nieuwe beginnende verzamelaar dit topstuk van harte. Proficiat ! Er zal nog lang nagepraat worden over deze veiling. Was het nu wel of geen succes? Daar zijn de “kenners” het nog niet over eens. Heeft Bonhams nieuwe nog onbekende verzamelaars kunnen interesseren? Wij denken dat het antwoord daarop, “nee” is. De totale opbrengt is toch nog ruim €2.00000,– . Niet gek voor een zaterdag middag.   En, krijg het een vervolg? Durven nu meer verzamelaars  met deze prijzen in het vooruitschiet hun collectie te laten veilen of wordt het weer muisgrijs en stil in antiek rijtuigland.

De eerste collectie is verkocht en de eerste nieuwe jonge rijtuigverzamelaar is geboren! Wie volgt?

 

Droomt u ook al jarenlang van het opstartte van een rijtuig collectie? Bezoek onze website.

 

 

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *